Jan Lipold

TÝDEN.CZ

24. 9. 2018
Rubrika: O jídle a pití

Na nádraží patří hospoda, ne raketa!

Autor: Jan Lipold

19.12.2007 01:00

České dráhy oznámily, že otevřely dva první články nového řetězce nádražních „restaurací“. Ó hrůzo! Tolik pitomostí najednou, jako v tomto případě, jsem už dlouho nečetl. Ale popořádku.

„Doba zakouřených a špinavých nádražních hospod se patrně chýlí ke konci.“ „Konec nádražních putyk v Česku.“ „Podivní lidé a rum za 13 korun skončí, slibuje firma.“ To jsou citáty z MF Dnes, ale dalo by úspěšně citovat i odjinud. Jenže k budovatelskému optimismu není důvod. Problém přece nestojí tak, jestli „špinavé putyky“ nebo „krásný mekdonald“. Problém je spíš v tom, že na většině nádraží prostě normální restaurace nebo bufety už nejsou, jsou tam kiosky na perónu, takzvané pizzerie nebo herny nebo něco ještě mnohem horšího. Za devastaci restaurační kultury mohou samozřejmě v první řadě samy České dráhy. Jasně, že cestujícím je užitečnější mekdonald, než třeba sekáč (viz Hlavní nádraží v Praze). Ale proč je tam sekáč, a ne restaurace nebo aspoň „putyka“? Myslí si snad dráhy, že jsou všichni zvědaví na mcjídlo typu kola bageta hranolky sendvič špíz? Tam, kde je dnes „putyka“, doufám i putyka nebo z putyky vyšlechtěná slušná restaurace zůstane.

Věc je horší o to, jak dráhy ten svůj drážní mekdonald pojaly. Jmenuje se „La Rocket“ podle slavné lokomotivy George Stephensona, což je naprosto bizarní spojení originálního názvu „The Rocket“ s francouzským členem „la“ (ve francouzštině je Raketa „la Fusée“). Ano, řetězec ČESKÝCH drah se jmenuje FRANCOUZSKO-ANGLICKY. Francouzštinu bylo potřeba dostat do názvu asi proto, že se dráhy chtějí (vedle hranolků) opírat o prvky francouzského jídelníčku, jako je bageta, croissant a slaný koláč quiche. Obsluha za pultem má kostkované „francouzské“ čepice. Ježíšmarjá, proč to všechno?!

Jedna z prvních dvou Raket je na nádraží Praha – Libeň, kde dřív stála klasická restaurace. „Ve všední dny, do odjezdu dělnického vlaku po půl třetí na Kolín, se zde chtělo nárazově občerstvit mnoho desítek zaměstnanců, a proto měl výčepní v době ukončení směny roztočeny snad všechny volné půllitry. A jako když udeří blesk, nahrnuly se pivachtivé davy s předem připravenými drobnými. Tento zajímavý zvyk pak vrcholil na nástupišti, kde se vypité půllitry ukládaly do obrovské dřevěné kádě s vodou, z níž pak byly personálem v klidu vyzvednuty,“ přináší svědectví starých časů Stanislav Musil v brilantní publikaci Vůně pražských nádraží.

Takhle to v Libni už nějaký čas nechodí, koneckonců ani ty fabriky kolem nestojí. Ale i tak byla na nádraží slušná lidová jídelna. Donedávna. Teď je tam řetězec s manažerským koutkem. Ať žije drobné podnikání. Hlavně, že se zbavíme „zakouřených putyk“, jak nám předhazují drážní manažeři. Jestli jednou vystartuje Raketa místo hospody i na nádraží v Braníku a noviny se budou rozplývat, jak je to krásné, bude to na emigraci, nepřeháním.

P.S. Pro fanoušky nádražních restaurací si dovoluju přidat dva kvalitní odkazy, jeden na český, druhý na německý web, zvaný výmluvně Bier am Bahnhof.  



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  8.2

Diskuze

Jan Lipold

Jan Lipold
Oblíbenost autora: 7.64

O autorovi

Jako novinář se živím od roku 1991. Pracoval jsem v redakcích ČTK, MF Dnes, Týdne, Hospodářských novin a Instinktu, od prosince 2008 jsem editorem zpravodajství Týdne. Srdečně zdravím všechny čtenáře!

Kalendář

<<   září 2018

PoÚtStČtSoNe
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930