Jan Lipold

TÝDEN.CZ

20. 10. 2018
Rubrika: O špatných věcech

Slast je, když se z nebe sypou peníze

Autor: Jan Lipold

09.04.2009 13:32

Hodit mezi lidi sto tisíc na reklamu, nebo dvě a půl miliardy na šrotovné. Jaký je v tom rozdíl, kromě velikosti kufru s hotovostí?

Stát má samozřejmě větší rozpočet než Rádio Kiss, čemuž odpovídá i velikost rozfofrovávaného balíku. Na výsuvnou plošinu by se nevešel. Ale princip a efekt je stejný. Když se něco rozdává, lidi přijdou. A klidně po sobě i šlapou, na budějovickém náměstí nebo ve frontě před slovenským vrakovištěm. Je to rozkoš, když vám někdo sype na hlavu peníze.

Tak tedy šrotovné (asi) bude. Prý mají socialisté i horší nápady, těm jsme zabránili, tomuhle ne, vysvětlil ministr financí, proč vláda v demisi levicovým populistům ustoupila. Pěkná útěcha. Prostě bude jezdit víc aut a bude dobře, co je dobré pro automobilky, leasingovky a pojišťovny, je dobré pro všechny, a basta. Lobby chodců, i kdyby existovala, se nikdo neptá.

Takové detaily, jako že třicet tisíc šrotovného se záhy rozpustí ve vyšší pojistce za nové auto, nadšeným motoristům nikdo nepřipomíná. Místo toho, abychom se tiše radovali, že českým továrnám pomáhají šrotující Němci, Slováci a Rakušané, musíme do toho spadnout taky. Hlavně, že předhazujeme Obamovi „cestu do pekel".  Tohle je zase česká cesta.

Z ekonomického pohledu je šrotovné čistá „černá díra". Peníze se nalejou, protečou a nic po nich nezůstane, za chvíli průmysl natáhne ruku pro nové. Absurdita celé „investice" vyniká ve srovnání s jiným státním projektem, dotovaným zateplováním domů. To bude povzbuzovat ekonomiku mnohem déle, než jednorázová dávka šrotovného. A na jeho konci by měly být ekologičtější stavby a nižší účty za elektřinu; možná se toho všeho dočká i Horní Jiřetín. Jsou firmy, kterým se to nemusí líbit. Ale naštěstí si to (zatím) netroufnou říct nahlas.

* * * * *

„Celé Václavské náměstí je dnes obchodně nepříliš zajímavé," vysvětlil knihkupec Jan Kanzelsberger, proč jeho Dům knihy, před několika lety otevřený na Můstku, do konce června zavře. Kanzelsbergrův výrok týdne by se dal přeložit do méně kulantního jazyka, ale i tak platí na sto procent. Václavák totiž není „zajímavý" skoro pro nikoho, vyjma smutných existencí, návštěvníků nočních podniků a turistů, co sem zabloudí, protože to mají napsané v bedekru. Domorodci tudy chodí, protože musí, ne proto, že chtějí korzovat. 

Když to byla ještě dobrá adresa, kdosi kdysi vymyslel, že v Monopolech bude Václavské náměstí nejdražší kartou, nájemné za hotel je tu zdrcujících 200 tisíc. Když pak někdo lízne kartu „Odeberte se na Václavské náměstí," musí buď obrátit kapsy naruby a ještě se zadlužit, nebo pro něj hra končí. Obchodník Kanzelsberger dobře ví, kdy vstát od stolu.



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  8.48

Diskuze

Jan Lipold

Jan Lipold
Oblíbenost autora: 7.64

O autorovi

Jako novinář se živím od roku 1991. Pracoval jsem v redakcích ČTK, MF Dnes, Týdne, Hospodářských novin a Instinktu, od prosince 2008 jsem editorem zpravodajství Týdne. Srdečně zdravím všechny čtenáře!

Kalendář

<<   říjen 2018

PoÚtStČtSoNe
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031