Jan Lipold

TÝDEN.CZ

14. 8. 2018
Rubrika: Co se jinam nevešlo

Jazyková inventura, květen 2009

Autor: Jan Lipold

27.05.2009 19:41

Správná volební kampaň se neobejde bez pěkně namalovaného obrazu nepřítele. „Nechceme Evropu jen pro bohaté," trefil to slogan sociální demokracie.

O.K., ale klíčové v té větě je to nenápadné JEN, podle kterého rozeznáte soc. dem. od komunistů. To JEN tam je, aby někdo nemohl tvrdit, že se jedná o výzvu k pogromu na boháče, anebo nemohl šťourat v majetkových poměrech předáků oranžových a pak je chytat za slovo. Plakát i tak plní účel - plebs jsme oslovili, pracháče ocejchovali.

Podobně v kampani fungují slova jako KŠEFTY (letos se zdravím a důchody), KUPČENÍ (600 let po Husovi už zdaleka nejen s odpustky) nebo OŽEBRAČOVÁNÍ (poctivých lidí, pochopitelně). Po válce byli za nepřítele lidu ustanoveni „keťasové" a „šmelináři", jindy třeba „klerikální kruhy". Princip je stejný, ať to má někdo z vlastní hlavy nebo od americké agentury. Pěkné slovo je také „lichva", asi není náhoda, že zákony proti lichvě teď navrhly hned dva poslanecké kluby. A „chamtivost a nenasytnost pravicové politiky" (viz billboardy s padouchem Bushem v objetí ODS) jako by vypadly z Dikobrazu sedmdesátých let. Nedostal někdo v Lidovém domě úpal? Pojďme raději dál, strašení není řešení, nebo jak to vlastně je.

Slovo TSUNAMI se ujalo jako klišé hlavně díky „oranžové tsunami" po minulých volbách a líbí se proto, jak pěkně navozuje dojem „všehosmetení". Už netrpělivě čeká v redakčních šuplících, jenže za týden po volbách se napíše tak maximálně „oranžová tsunami se tentokrát nekonala", a ze zásuvky na podlahu ukápne loužička. Tak příště. Tsunami si ale užijeme i jinde než v politice, viz třeba „tsunami zahraničních dělníků" nebo do konce „tsunami nábytku a designových kousků". Strašná představa: tsunami nábytku!  

Přívlastky shodné jdou jaksi lépe do huby, a proto je milujeme jako chlebíčky s uherákem. Pěkní jsou třeba „cizinečtí policisté" (zaměstnanci cizinecké policie), nebo „soutěžní právník" (právník, co dělá soutěžní právo). Už jsem si zvykl i na „ústavní soudce" (soudce Ústavního soudu) - ale jak k tomu přijdou ti na Nejvyšším soudu, kterým se „nejvyšší soudci" neříká, protože by to znělo moc zpupně?

Výkupní ceny mléka se NELEPŠÍ a pohybují se kolem šesti korun za litr, reptají zemědělci a tisk to po nich přebírá. Jak, NELEPŠÍ? Lepší? Přece jak pro koho. To mám jako ten, co mlíko pije, uvažovat jako zemědělci: čím vyšší, tím „lepší" ceny? Čili ne „ceny se nelepší", ale „ceny nerostou". Nerozčiloval bych se nad tím tak; jen kdyby takové ledabylé myšlení a odfláknutou práci s jazykem nepředváděli novináři každou chvíli. Tak abychom si na to nezvykli a nenechali se zblbnout tím, co je „lepší".

Podobně se píše, že ekonomové „zlepšili odhad tržeb". To znamená, že je ten odhad „přesnější", nebo že tržby budou vyšší? Můžeme si vybrat. Anebo titulek: „Pohled Čechů na ekonomickou situaci se od ledna zhoršil". To jako že jim zeslábl zrak, potřebují silnější brejle? Vidí, že bude hůř, anebo hůř vidí?

Mor nekonkrétnosti, v důsledku užvaněnosti, symbolizuje sloveso OVLIVNIT. Když se napíše, že něco něco jiného „ovlivní", je to téměř žurnalistický zločin: nechat čtenáře napospas otázkám a jít od toho. Jak, proč, „ovlivní"?!  „Oslavy Mezinárodního dne muzeí ovlivní jejich program". „Stavba tunelu Blanka ovlivní dopravní režim v Praze na Letné." „Pokud by ztrátové dráhy měly obří sumu uhradit, ovlivní to jejich hospodaření." Ovlivní? Ano, možná to „zhorší odhad tržeb", našel by skeptik vysvětlení.

V kategorii PR spamů vítězí tento měsíc ten o soutěži Miss Aerobik. Hlavně díky větě „Nastavování nového trendu fitness modelingu je logicky spojeno také s přístupem managementu a jeho důrazem na work-life balance." Na viděnou ve fitku! A držte balanc!



Nelíbí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Líbí
   Hodnocení  8.68

Diskuze

Jan Lipold

Jan Lipold
Oblíbenost autora: 7.64

O autorovi

Jako novinář se živím od roku 1991. Pracoval jsem v redakcích ČTK, MF Dnes, Týdne, Hospodářských novin a Instinktu, od prosince 2008 jsem editorem zpravodajství Týdne. Srdečně zdravím všechny čtenáře!

Kalendář

<<   srpen 2018

PoÚtStČtSoNe
  12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031